Afscheidsspeech

 

Gemakshalve kunt u deze speech op het tweede scherm volgen – op michielmulder.nl vindt u een ondersteunende powerpointpresentatie.

Afscheid nemen bestaat niet.
Dat zong Marco Borsato.
Ik ga wel weg maar verlaat je niet.
Erg toepasselijk. Verbonden met de PvdA en de stad blijf ik toch wel. Het is verleidelijk te denken dat een positie van tweede opvolger bovendien met zich meedraagt dat je er toch wel weer in komt. Toch moet men voorzichtig zijn met dergelijke conclusies. Als ik iets zelf heb ondervonden de afgelopen maanden is – wat je eigenlijk wel weet – dat politiek toch hoogst onzeker is. Daarom beschouw ik dit toch maar gewoon als wat het is, een afscheidsspeech.
Tot zover Marco Borsato.

Volgende sheet.

Mijn afscheid kan moeilijk losgezien worden van de opmars van de Democraten uit 1966. Deze cover van intermediair dateert van 6 april 2006, waar u mij gebroederlijk ziet met mensen van de PvdA en van D66, en overigens ook van VVD en GroenLinks. De gedachte was progressief Nederland te verenigen onder de vleugel van Lux Voor, als tegenhanger van de conservatieve krachten waaronder SP en vakbonden, die toen net in een grote demonstratie concessies hadden bedongen bij het kabinet van Balkenende en Zalm.
Mijn raadswerk in onze hoofdstad heeft louterend gewerkt en ik ben dan ook wat anders gaan denken over deze zaken, die ik graag mijn oude vrienden van D66 als advies mee wil geven.

Volgende sheet.

In Tuindorp Oostzaan hebben generaties lang mensen niet alleen hun wijk zien veranderen, maar ook hun werk en de hele wereld zoals die de televisie binnenkomt. Mijn vader preekte in de jaren zeventig nog voor arbeiders van de scheepswerven, die inmiddels al zo’n drie decennia uberhaupt niet meer bestaan. Voor de werknemers is niet iets substantieels teruggekomen als alternatief, voor hun zonen en dochters leidt de banencarroussel die het gevolg is van de door progressieve bewegingen gepropageerde flexibilisering van de arbeidsmarkt, vooral tot baanonzekerheid en tijdelijke of oproepcontracten. De waarde van zekerheid is iets wat je als de twintiger die ik was toen ik de raad in kwam misschien te licht inziet.

Volgende sheet.

De asbestflat van Louweshoek. De schimmelpanden aan de Nieuwe Houttuinen. De renovaties in de Palmstraat, Van der Pekbuurt. Wat merken deze bewoners van progressieve idealen, van vergezichten voor onze maatschappij? Niet zo gek veel. Ze willen gewoon een fatsoenlijke woning en de zekerheid daar te kunnen wonen in veiligheid, geborgenheid en gezondheid. Niet eens zoveel gevraagd. Maar in ons welvarende Amsterdam toch niet zo eenvoudig. Zij kunnen niet zonder een sterke sociale politieke stroming, een waakzame gemeenteraad en daadkrachtige wethouders.

Volgende sheet.

Ik was financieel woordvoerder toen de crisis uitbrak. Uiteindelijk duurt die veel langer en is die veel ernstiger dan menig econoom toen dacht. Amsterdam doet het traditioneel nog wel altijd beter dan landelijk, maar de rode lijn is de werkloosheid en het hoeft geen toelichting wat dit voor de mensen betekent.
Tegelijkertijd zijn de spaargelden die we op de bank aan houden in Nederland de afgelopen 10 jaar verdubbeld naar ruim 330 miljard euro., hebben we ruim 1,1 biljoen euro gespaard voor ons pensioen, ruim 180% van ons bruto binnenlands product. Dit is veel meer dan enig ander Europees land. Ons totale spaarsaldo bedraagt 26% van ons BBP en is hiermee het hoogste van de hele westerse wereld, op Zwitserland (banktoerisme) en Noorwegen (gas) na. (Bron: CBS, OECD).
Er moet echt een einde aan de crisis komen, want als een crisis te lang duurt worden de wonen te diep en nemen de zogenaamde ‘hysterese’-effecten toe: padafhankelijkheid, erosie van human capital enz.
Zelf had ik nooit kunnen bevroeden dat 6 van mijn 8 raadsjaren bestonden uit crisis in de economie, crisis in de woningbouw….

Volgende sheet.

Deze is natuurlijk onvermijdelijk in mijn afscheidsspeech. (Bouwen, bouwen, bouwen…)

Dank voor de samenwerking en inspiratie in de commissie en met de wethouders Van Poelgeest en Ossel.

Prestaties helemaal niet slecht voor het feit dat het zo’n sterke crisis is. Vergelijk eerdere crisis, toen zaten we nog een aantal jaren lager dan nu en saldeer de sloop die toen ook hoger lag. De stad blijkt nu een spons te kunnen zijn, maar dat zal zij niet eeuwig blijven, althans niet zonder prijs. Een prijs die uiteindelijk betaald wordt met degenen met de laagste woonkansen en de laagste portemonnee. Het hele verdienmodel is aan zijn eind. Vergeet niet dat van de productie in het verleden 80-90% door woningcorporaties gedaan werd. Allemaal met staatsgegarandeerde leningen. Ook in andere landen doen ze ‘gekke’ dingen: Oostenrijk zachtrentende staatsleningen voor de bouw, Frankrijk gratis erfpacht, V.K. direct in hypotheken, Belgie hypotheken voor de laagste betaalde mensen, Canada alle hypotheken uiteindelijk staatsgegarandeerd. Het idee dat woningcorporaties via verkopen enz. weer nieuw gaan bouwen, het zgn. treintjes model: er komt een moment dat die trein tot stilstand komt en dat de prijs voor de toegankelijkheid van alle buurten in de stad te hoog wordt.

Dank.
Hans, maar daarvoor ook Hetti.
Mijn broeders van het eerste uur, waaronder Manon en Emre, voor de zware verantwoordelijkheid met twintig zetels.
…griffie, fractiemedewerkers, wethouders, wethoudersassistenten, bodes…

Een jongetje beschouwt zichzelf toch altijd door de ogen van zijn vader. Zijn worsteling met het predikantschap en zijn achterban in Hindeloopen, ik vertelde u al eerder over deze kwestie toen ik het schuldfetisjisme bekritiseerde, een dergelijke worsteling is mij niet ten deel gevallen. Ik dank mijn partijgenoten die hun vertrouwen in mij hebben gesteld, de huurders, de collectieven van particuliere zelfbouwers, de initiatiefgroepen voor gemeentepanden – voor hun energie en vertrouwen. Ook in mijn huidige functie van eerste a tweede opvolger zal ik er voor hun zijn en wie weet voeg ik mij snel weer in deze banken.
Hoe dan ook is dit geen afscheid, want dat bestaat immers niet.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Persoonlijk, Politiek

Geef een reactie

