De gewenste en verbonden stad

Onze volledige voorstellen voor de ruimtelijke inrichting van Amsterdam en de regio vind je hier:
http://www.michielmulder.nl/stad.pdf

De stad van de toekomst, hoe willen we dat die eruit ziet?

De stad van de toekomst is een stad zoals die gewenst wordt door mensen, waarin woningen gebouwd worden die nauw aansluiten bij consumentenwensen, ingebed in een groene omgeving en met kindvriendelijke buurten. Dit zou de norm moeten zijn, en niet de
absolute aantallen. Alleen zo kunnen we een succesvolle stad blijven met aantrekkingskracht op mensen en bedrijven. Met een sterke economie, waarbij de havenfunctie behouden blijft in de regio als onderdeel van ons transport & logistiek systeem en als een van de belangrijke dragers van onze economie. Gezinnen blijven voor de stad behouden door hen het gewenste
woonmilieu te bieden. Dus ook woningen met een tuintje. Combinaties van koop en huur worden aangeboden, zodat de woonlasten voor iedereen betaalbaar blijven. Ouderen kunnen in hun eigen buurt oud worden door het optoppen van woningen en het ‘aanplakken’ van een lift. Sportvelden worden niet uitgeplaatst.

De stad van de toekomst is verbonden met de regio en de verschillende delen onderling. Investeringen in het openbaar vervoer zijn nodig, zoals het individueel openbaar vervoer in de vorm van een nieuw netwerk van kleine elektrische auto’s die zorgen voor goed navervoer vanaf de zware stamlijnen. Er komen nieuwe verbindingen over het water over de
Amstel en van de Zuidas naar Noord via de Sloterplas en verder naar IJburg. We bouwen waterwoningen in de NoorderIJplas en richting Diemen. Binnen de buurten brengen we verbinding tussen mensen tot stand door alle buurten toegankelijk te houden voor alle inkomens: de ongedeelde stad.

Deze stad bouwen we door flexibel in te spelen op de kansen en de woonwensen, met veel ruimte voor particulier initiatief en opdrachtgeverschap en met onze partners in de regio en
het Rijk. Snelwegen zoals de ring A10 in het westen van de stad en de A2 bij Zuidoost brengen we onder de grond of worden overkluisd, zodat ruimte ontstaat voor verdichting en verbinding. Aan de Amstelscheg creëren we hierboven aantrekkelijke woonmilieus: het Amstel III gebied wordt hiermee een aantrekkelijker gebied, zeker als we het met de bestaande stad verbinden door tram 25 door te trekken vanaf de Rivierenbuurt. Samen met
de regio werken wij aan IJburg 3 als een Lido aan het IJmeer met een langgerekt strand en een andere invulling van de geplande Bloemendalerpolder die meer tegemoet komt aan de woonwensen van Amsterdammers in plaats van bewoners van Het Gooi.

Verder groei van woningen binnen de stad kan niet zonder het Rijk: de
rijksbezuinigingen op openbaar vervoer leiden ertoe dat openbaar
vervoer slechter kan worden in plaats van beter. Dit laatste is nodig,
om binnen de stad meer mensen te kunnen huisvesten waardoor meer
vervoersbewegingen ontstaan. De huidige regering heeft dus te weinig
oog voor de stad. Naast de bezuiniginge op openbaar vervoer, gaat het
dan om het schrappen van projecten die luchtkwaliteit moesten
verbeteren (zoals rekeningrijden) of maatregelen nemen die de
luchtkwaliteit verslechteren (harder rijden op de snelweg). Deze
maatregelen waren namelijk nodig om aan de normen voor luchtkwaliteit
te voldoen die Europa stelt. Als we daar niet aan voldoen, wordt
bouwen binnen de steden vrijwel onmogelijk. We hebben het Rijk op meer punten nodig, bijvoorbeeld bij het bebouwen met woningen van delen van de A2 en de A10.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Politiek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s