De ondergrondse

strukton2.jpg

strukton1.jpgstrukton1.jpgToevallig (of niet?) vandaag presenteren twee bedrijven plannen voor ondergronds bouwen. De eerste, Strukton, wil onder de grachten van Amsterdam gaan bouwen. De tweede, ‘Centrum Ondergronds Bouwen’ wijst op het belang en de mogelijkheid onder het groene hart te bouwen.

Dit soort visionaire plannen moet niet te gemakkelijker neergezet worden als ‘onhaalbaar’ of ‘onbetaalbaar’. Er gebeurd nu al meer onder de grond dan men wellicht vroeger voor mogelijk hield. Op de Zuidas wordt een hele hogesnelheids lijn, metrolijn en snelweg onder de grond aangelegd, samen met de parkeerplaatsen. De verbinding tussen de A6 A9 in ZuidOost gaat grotendeels ondergrond. Bij de grote woningbouwontwikkeling bij de Houthavens in Westerpark wordt een hele straat onder de grond gebracht, omdat er anders teveel fijnstof in de lucht hangt en het plan helemaal niet uitgevoerd kán worden. Of denk aan de Noordzuidlijn: nog nooit is er een metrolijn in Amsterdam aangelegd met zo weinig overlast.

Het bestuurslid van stadsdeel Centrum van D66, Guido Frankfurther, alias ‘De grachtengraver’ is jarelang ten onrechte uitgehoond. Er kunnen veel voordelen zitten in het onder de grond brengen van parkeerplaatsen en een gracht erboven zorgt voor druk op de parkeerkelder, zodat deze niet door het grondwater omhoog gedrukt wordt.

strukton1.jpg

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Politiek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s